Fysiotherapie Esch

Looptherapie bij Etalagebenen

Therapie voor etalagebenen oftewel Claudicatio Intermittens

Een boswandeling maken, de hond uitlaten, een middagje winkelen of een paar boodschappen doen. Voor veel mensen een ontspannen of vanzelfsprekende bezigheid, maar voor sommige mensen een pijnlijke ervaring. Als u pijn heeft bij het lopen kan dit wijzen op een vernauwing in de beenslagader. Doordat er minder bloed wordt aangevoerd, gaat er ook minder zuurstof naar het been, wat de pijnklachten veroorzaakt. Dit verschijnsel noemen we claudicatio intermittens, beter bekend als etalagebenen.

Fysiotherapie Esch biedt voor mensen met etalagebenen een speciale looptherapie.

Looptherapie onder begeleiding van een claudicatio fysiotherapeut

De doelstelling van looptherapie is de pijnvrije en maximale loopafstand vergroten. Dit doet u onder begeleiding van onze claudicatio- fysiotherapeut, maar het is ook de bedoeling dat u zelf regelmatig oefent in het lopen van steeds langere afstanden. De beste trainingsprikkels zoals snelheid en hellingshoek zijn per persoon verschillend.  Deze zijn afhankelijk van  bijvoorbeeld leeftijd, conditie of de plek van de vernauwing in het been.

Naast het verbeteren van uw loopafstand richt onze claudicatio- fysiotherapeut zich ook op de verbetering van uw conditie en het looppatroon. Dit laatste is vooral belangrijk, omdat mensen vaak op een geforceerde manier gaan lopen om de pijn te omzeilen. Dit kost meer kracht. Kracht die u al zo hard nodig heeft om verder te kunnen lopen en het kan ook voor blessures zorgen. Voor het beste resultaat van de looptherapie is het van belang dat u dagelijks traint: minimaal vijf keer per week, bij voorkeur twee tot drie keer per dag. In het begin krijgt u twee tot drie keer per week begeleidende looptherapie, maar uiteindelijk wordt dit afgebouwd (als uw conditie dit toelaat) en gaat u steeds meer zelfstandig trainen.

Samen werken aan een gezondere leefstijl

Buiten een persoonlijk afgestemd trainingsschema kan de claudicatio- fysiotherapeut ook aandacht besteden aan leefstijlveranderingen om het risico op verdere problemen te verminderen. Zoals stoppen met roken, gezonder eten en het ontwikkelen van een actieve levensstijl.

De voordelen van begeleide looptherapie

Naast het vergroten van de pijnvrije en maximale loopafstand biedt looptherapie nog andere voordelen:

• De spieren leren effectiever met de beschikbare zuurstof om te gaan.
  • Het looppatroon wordt weer beter.
  • De stofwisseling in de spieren verbetert.
  • Het risico op het krijgen van andere symptomen van aderverkalking neemt af.

Tips om actief te blijven en te worden:

• Neem een vaste tijd om te lopen.
  • Maak een vaste loopronde.
  • Maak gebruik van een logboek.
  • Onderneem ook andere activiteiten naast het lopen.
  • Zorg voor externe motivatie zoals (fysio)fitness, een loopgroep of een loopmaatje.

Uw zorgverzekering

Vanuit de basisverzekering wordt eenmalig 37 behandelingen vergoed.

Nieuwe reacties